För dig som förekommer i kravärenden
Vem ansvarar för de personuppgifter TFF behandlar?
Vi ansvarar för behandlingen av personuppgifter i kravärenden. Vi ansvar också för att behandlingen går rätt till.
Varför behandlar TFF personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna driva in en skuld och för att kunna lämna information om skulden. Uppgifterna används också för att vi ska kunna identifiera dig.
Uppgifterna behandlas för vår inkassoverksamhet och används för fakturering, bokföring, statistik, rättsliga åtgärder samt felsökning i och förvaltning av våra IT-system.
Automatiserade beslut
Vi använder automatiserade processer med inslag av profilering till grund för beslut om de indrivningsåtgärder vi vidtar. Resultatet av de automatiserade processerna kan till exempel innebära att vi ansöker om betalningsföreläggande eller verkställighet hos Kronofogden. De automatiserade processerna förändrar inte din rättsliga ställning och omfattas därför inte av förbudet mot automatiserade beslut i artikel 22 dataskyddsförordningen.
Var får TFF personuppgifter ifrån?
Vi får personuppgifter från myndigheter, inkasso- och kreditinformationsföretag, försäkringsbolag, banker, den som ärendet gäller, dennes ombud eller konkursförvaltare.
Vem kan se de personuppgifter som TFF behandlar?
De som handlägger ditt ärende kan se dina personuppgifter. I vissa fall kan även vår IT-personal se uppgifterna för att felsöka, skydda, utveckla och testa systemet.
Vilka lämnar TFF personuppgifter till?
Vi kan lämna ut uppgifter till myndigheter, inkasso- och kreditinformationsföretag, statistikföretag, konkursförvaltare, försäkringsbolag, post- och printföretag, delgivningsföretag och ombud för den som ett ärende gäller.
Myndigheter
Vi lämnar information till Kronofogden, Transportstyrelsen och domstolar inom ramen för vår inkassoverksamhet. När vi lämnar ut personuppgifter till Kronofogden, Transportstyrelsen och domstolar gör vi det för att det är nödvändigt för att kunna utföra en uppgift av allmänt intresse.
Vi lämnar även information till brottsbekämpande myndigheter. När vi lämnar personuppgifter till brottsbekämpande myndigheter gör vi det för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss eller för vårt berättigade intresse att skydda oss från brott.
Inkasso- och kreditinformationsföretag
Vi lämnar information till inkassoföretag för indrivning av våra fordringar samt för delgivning. När vi lämnar personuppgifter till inkassoföretag gör vi det för att fullgöra en uppgift av allmänt intresse.
Vi lämnar information till kreditinformationsföretag för att få korrekt adress och personstatus på den ett ärende gäller. Vi lämnar också personuppgifter till kreditinformationsföretag i syfte att få beslut om de indrivningsåtgärder vi ska vidta eller för att kunna dementera felaktiga uppgifter.
När vi lämnar personuppgifter till inkasso- och kreditinformationsföretag gör vi det för att fullgöra en uppgift av allmänt intresse.
Statistikföretag
Vi lämnar information till statistikföretag för att kunna ta fram statistik. När vi lämnar ut personuppgifter till statistikföretag gör vi det för att tillgodose vårt berättigade intresse av att utveckla vår verksamhet och vårt kundbemötande.
Konkursförvaltare
Vi lämnar information till konkursförvaltare för att vi ska kunna bevaka och få betalt för vår fordran i en konkurs. När vi lämnar ut personuppgifter till konkursförvaltare gör vi det för att tillgodose vårt berättigade intresse att få betalt för vår fordran.
Försäkringsbolag
Vi lämnar information till försäkringsbolag för att vi ska kunna få bra underlag för våra beslut. När vi lämnar ut personuppgifter till försäkringsbolag gör vi det för att tillgodose vårt berättigade intresse att få bra beslutsunderlag inför våra åtgärder.
Post- och printföretag
Vi lämnar information till post- och printföretag för att vi ska kunna kommunicera med exempelvis den som ett ärende gäller, dennes ombud, myndigheter, inkasso- och kreditinformationsföretag med flera. När vi lämnar ut personuppgifter till post- och printföretag gör vi det för att tillgodose vårt berättigade intresse att kommunicera.
Tredjelandsöverföring
Vårt personuppgiftsbiträde och dotterbolag Svensk Försäkring Administration AB (SFAB) tillhandahåller molntjänster som ägs av det amerikanska företaget Microsoft Ireland Operations Limited (Microsoft), till exempel Sharepoint och Teams. För vår användning av dessa har SFAB ett underbiträdesavtal med Microsoft.
När TFF använder dessa molntjänster lagras information på servrar som är placerade inom EU/EES men som ägs av Microsoft. Vid användning av sådana molntjänster behandlar vi endast de pseudonymiserade personuppgifterna referensnummer och kund-ID-nummer. En pseudonymiserad personuppgift är en personuppgift som inte ensam kan kopplas till en viss person utan kompletterande uppgifter.
När vi behandlar referensnummer och kund-ID-nummer finns en risk att de pseudonymiserade personuppgifterna överförs till tredjeland.
Personuppgifter får överföras till tredjeland om EU-kommissionen beslutat att landet säkerställer en adekvat skyddsnivå. EU-kommissionen har den 10 juli 2023 meddelat ett beslut om adekvat skyddsnivå för USA. Det innebär att överföringar av personuppgifter från EU till organisationer som omfattas av EU-US Data Privacy Framework (DPF) nu kan ske utan att lämpliga skyddsåtgärder behöver vidtas. Microsoft har anslutit sig till DPF.
Lagringstid: Referensnummer och kund-ID-nummer som förekommer i kommunikation raderas när de inte längre behövs för kommunikationen eller senast inom sex månader. Referensnummer och kund-ID-nummer som förekommer i arbetsdokument raderas när det inte längre är nödvändigt för vår handläggning av ärendet.
Inspelning av telefonsamtal
Vi spelar in samtal till vårt kundcenter. Inspelningarna används i syfte att höja kvaliteten i kundbemötandet för att utbilda våra medarbetare. Den som ringer till oss kan via knappval välja att samtalet inte ska spelas in. Samtalsinspelningarna görs för att tillgodose vårt berättigade intresse att utveckla vår service.
TFF:s kundcenterhandläggare kan under pågående samtal aktivera inspelning av ett hotfullt samtal. Vårt intresse att spela in ett hotfullt samtal anses då väga tyngre än den hotfulles intresse av att inte bli inspelad.
TFF ansvarar för de personuppgifter vi behandlar vid samtalsinspelning. Vi anlitar Puzzel AB för telefonitjänster. Puzzel AB följer gällande dataskyddslagstiftning och svarar för att de personuppgifter som spelas in skyddas.
De som kan ta del av samtalsinspelningarna är ett begränsat antal personer med särskild behörighet i vårt kundcenter. Om det uppstår tekniska problem kan även en behörig person från Puzzel AB ta del av inspelningarna.
Samtalsinspelningarna sparas på en server hos Puzzel AB i Sverige. De raderas automatiskt efter 14 dygn. Under de 14 dygn som inspelningarna sparas är de sökbara via datum, tidpunkt, samtalslängd eller via det telefonnummer som samtalet kom från. Det går inte att söka på ord eller annat innehåll i det inspelade samtalet.
Samtalsinspelningar kan enligt lag lämnas ut till brottsutredande myndighet och då kan de sparas längre än 14 dygn.