Övriga verksamhetsområden
Branschsamarbete
Vi hanterar frågor som gäller motordrivna fordon och som är gemensamma för försäkringsbolagen i Sverige. Arbetet sker i Bilförsäkringskommittén inom områden där det är konkurrensmässigt rätt att samarbeta och där samarbetet gynnar både försäkringsbolagen och deras kunder.
Inom personskadeområdet hanterar vi Personskadekommittén tillsammans med branschorganisationen Svensk Försäkring. Arbetet ska ge förutsättningar för enhetliga bedömningar av hög kvalitet inom personskador.
Remissarbete
Vi är ofta remissinstans i frågor som påverkar motorförsäkringsområdet. Som remissinstans är vår roll att vara objektiva och oberoende. Vi ska föra fram branschens inställning i aktuella frågor samt redogöra för gällande lagstiftning.
Förebyggande arbete
Ett av våra uppdrag är att minska andelen oförsäkrade fordon. Det gör vi bland annat genom informationskampanjer om trafikförsäkring och trafikförsäkringsavgiften. Vi informerar i första hand i sociala medier och på webbplatser med inriktning på nyheter, boende och familj. Vi annonserar även på flera andra språk än svenska.
Skadeersättningsorgan
I alla EES-länder finns något som kallas för skadeersättningsorgan. I Sverige är TFF skadeersättningsorgan. Om en person som är bosatt i Sverige skadas i trafiken utanför Sverige, men inom gröna kort-systemet, kan vi i egenskap av skadeersättningsorgan i vissa fall gripa in och reglera skadan. Det gör vi om fordonet som orsakat skadan är från ett annat EES-land än Sverige och något av följande är aktuellt:
- Fordonet är oförsäkrat eller oidentifierat.
- Fordonet är försäkrat men det utländska försäkringsbolaget har ingen skaderegleringsrepresentant i Sverige.
- Det utländska försäkringsbolaget eller dess svenska skaderegleringsrepresentant uppenbarligen förhalar skaderegleringen.
Insolvensorganisation
Inom EU införs nu ett insolvensgarantisystem som ska se till att den som drabbas av skada i trafiken får ersättning även om försäkringsbolaget blir insolvent. Med insolvens menas tvångslikvidation, konkurs eller liknande. Den 10 juli 2024 trädde avtalet i kraft mellan länderna. I Sverige börjar insolvensgarantisystemet gälla först när regeringen fattar beslut om det.
TFF kommer att ha rollen som svensk insolvensorganisation. Det innebär att vi företräder våra medlemmar och ser till att den som är bosatt i Sverige får ersättning om ett trafikförsäkringsbolag inom EES blir insolvent, om det skedde efter den 22 december 2023. Finansieringen av den ersättning som kan behöva lämnas sker genom ett solidariskt ansvar av TFF:s medlemmar.
Att insolvensgarantisystemet är beslutat och ska införas, finns publicerat i EU:s officiella tidning ”Official Journal”.