Om TFF

Vårt uppdrag är att bidra till trygghet i trafiken, både i Sverige och för svenska trafikanter utomlands.

Vi är en samarbetsorganisation för de försäkringsbolag som säljer trafikförsäkring i Sverige och en viktig del i det svenska trafikförsäkringssystemet. TFF bildades 1929 när trafikförsäkring blev obligatorisk i Sverige.

Vår verksamhet styrs av lagar och regler, främst trafikskadelagen och trafikförsäkringsförordningen. Regeringen fastställer våra stadgar och vi står under Finansinspektionens tillsyn.

Vår finansiering

Alla försäkringsbolag som säljer trafikförsäkring i Sverige måste enligt lag vara medlemmar i TFF. Våra intäkter består till stor del av trafikförsäkringsavgiften och används till att finansiera vår verksamhet. Men kostnaden för de skador vi ersätter är alltid högre. Underskottet betalas solidariskt av TFF:s medlemmar genom ett årligt bidrag baserat på deras marknadsandelar för trafikförsäkring.

Vi är TFF

Hos oss finns många olika kompetenser samlade - allt från kundcenterhandläggare, skadehandläggare och jurister till IT-utvecklare och affärsutvecklare. Tillsammans är vi cirka 120 medarbetare.

Det här gör vi


Reglerar skador

Vi reglerar skador som orsakats av okända, oförsäkrade och i vissa fall utländska trafikförsäkringspliktiga fordon. Om ett sådant fordon orsakar skada, finns det inget försäkringsbolag som kan betala ut ersättning till de som drabbas. Det är då vi hjälper till. Pengarna vi får in på trafikförsäkringsavgiften bidrar till att ge ersättning till de som blivit skadade eller fått något förstört av dessa fordon.


Tar ut trafikförsäkringsavgift

Vi tar ut en trafikförsäkringsavgift av ägare till oförsäkrade trafikförsäkringspliktiga fordonDen som äger ett motordrivet fordon ska enligt lag ha en trafikförsäkring från första dagen man äger det. Den som inte försäkrar sitt fordon måste betala en avgift till oss för varje dag som fordonet är oförsäkrat.


Driver in obetalda försäkringsfordringar

Vissa försäkringsbolag överlåter sina fordringar på obetalda premier och självrisker till oss.


Är svensk gröna kort-byrå

Det innebär bland annat att vi garanterar att den skadelidande får den ersättning hen har rätt till, om det finns ett grönt kort utfärdat för ett svenskt fordon och skadan inträffar i ett land som ingår i gröna kort-systemet.

Gröna kort-systemet gör att motorfordon kan köra fritt mellan länderna som ingår i systemet. Det är möjligt eftersom det egna landets trafikförsäkring gäller även i de andra länderna.


Har rollen som skadeersättningsorgan

I alla EES-länder finns något som kallas för skadeersättningsorgan. I Sverige är det vi som har den rollen. Om en person som är bosatt i Sverige skadas i trafiken utanför Sverige, men inom gröna kort-systemet, kan vi i egenskap av skadeersättningsorgan i vissa fall gripa in och reglera skadan. Det gör vi om fordonet som orsakat skadan är från ett annat EES-land än Sverige och något av följande är aktuellt:

  • Fordonet är oförsäkrat eller oidentifierat.
  • Fordonet är försäkrat men det utländska försäkringsbolaget har ingen skaderegleringsrepresentant i Sverige.
  • Det utländska försäkringsbolaget eller dess svenska skaderegleringsrepresentant uppenbarligen förhalar skaderegleringen.

Är informationscenter i Sverige

Om ett fordon inom EES är inblandat i en olycka kan vi ta fram upppgifter om var fordonet är försäkrat, i den mån vi har tillgång till uppgifterna.


Har rollen som svensk garantifond

Vi är den svenska garantifonden och står för ersättningen om ett oförsäkrat svenskt fordon orsakar skada utomlands.


Är Sveriges insolvensorganisation

Det finns ett insolvensgarantisystem inom EU som ska se till att den som drabbas av skada i trafiken får ersättning även om försäkringsbolaget blir insolvent. Med insolvens menas tvångslikvidation, konkurs eller liknande. 

Vi har rollen som svensk insolvensorganisation. Det innebär att vi företräder våra medlemmar och ser till att den som är bosatt i Sverige får ersättning om ett trafikförsäkringsbolag inom EES blir insolvent, om detta inträffade efter den 22 december 2023.

Finansieringen av den ersättning som kan behöva lämnas sker genom ett solidariskt ansvar av våra  svenska medlemsbolag (de bolag som har fått sitt tillstånd av Finansinspektionen).


Hanterar branschgemensamma frågor

Vi hanterar frågor som gäller motordrivna fordon och som är gemensamma för försäkringsbolagen i Sverige. Arbetet sker i Bilförsäkringskommittén inom områden där det är konkurrensmässigt rätt att samarbeta och där samarbetet gynnar både försäkringsbolagen och deras kunder. 

Inom personskadeområdet hanterar vi Personskadekommittén tillsammans med branschorganisationen Svensk Försäkring. Arbetet ska ge förutsättningar för enhetliga bedömningar av hög kvalitet inom personskador. 


Är remissinstans

Vi är ofta remissinstans i frågor som påverkar motorförsäkringsområdet. Som remissinstans är vår roll att vara objektiva och oberoende. Vi ska föra fram branschens inställning i aktuella frågor samt redogöra för gällande lagstiftning.


Administrerar ett kansli till Trafikskadenämnden

Vi administrerar ett kansli som tar emot ärenden till Trafikskadenämnden. Syftet med Trafikskadenämnden är att den som skadats i trafiken ska få en rättvis och skälig ersättning enligt lag och praxis, oavsett vilket försäkringsbolag som hanterar eller betalar för skadan.