Ombud och fullmakt
Om du vill ta hjälp av ett ombud för att hantera dina ärenden hos oss behöver du ge ombudet fullmakt att företräda dig.
En fullmakt är ett intyg som ger en person eller ett företag rätt att utföra handlingar eller fatta beslut åt en annan person.
Några ord att ha koll på
- Fullmaktsgivare: Den person som ger fullmakt åt någon annan.
- Fullmaktshavare: Den som får fullmakt. Det kan vara en person eller ett företag som via fullmakten fått rätt att utföra vissa handlingar i fullmaktsgivarens ställe. Det kan till exempel vara att teckna avtal, ta emot handlingar eller göra ansökningar.
Behöver du fylla i en fullmakt?
Behöver du ett ombud, eller är du ett ombud, ska du fylla i en fullmakt.
I vår verksamhet råder tystnadsplikt enligt 11 § i inkassolagen. Vi kan ta emot information men vi lämnar aldrig ut information till någon som saknar fullmakt.
Med en fullmakt kan vi lämna ut information som omfattas av fullmakten. En fullmakt kan till exempel gälla enbart ett visst ärende eller gälla under en särskild tidsperiod.
Så här gör du för att skicka in en fullmakt
Fullmakten måste vara underskriven av fullmaktsgivaren.
Så här gör du:
- Ladda ner fullmakt för ombud
- Skriv ut fullmakten.
- Fyll i den och signera med fullmaktsgivarens underskrift.
- Skicka in fullmakten till oss. Det kan du göra via post eller genom att skanna in eller fota fullmakten och bifoga den i ett meddelande på Mina sidor.