EnglishOrdlista
  • Sök på webbplatsen
  • För försäkringsbolag
Mina sidor
Mina sidor
  1. Startsida
  2. /
  3. Skador
  4. /
  5. Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd

I första hand ska du kontakta din skadehandläggare hos oss. Det är viktigt för oss att få svara på dina frågor, höra dina synpunkter och reda ut eventuella missförstånd.  

Om du inte är nöjd med vårt beslut kan du överklaga till oss. Ta kontakt med oss och meddela att du vill överklaga och varför. Om det kommer fram nya fakta som vi inte känt till sedan tidigare kan det leda till att vi ser över beslutet. 

Överklaga vårt beslut till tingsrätten

Om du inte är nöjd med vårt beslut kan du ta ärendet vidare till domstol (tingsrätten). Då ska du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.  

Om du har en försäkring där det ingår rättsskydd kan du få hjälp med de kostnader som uppstår när ett ärende går till domstol. Rättskydd ingår i de flesta fall i hem-, villa- och fritidshusförsäkringar, ibland även i bil- och båtförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Om du inte har någon försäkring eller om försäkringen inte gäller, kan du ha rätt till rättshjälp, men det krävs särskilda skäl för det. Kontakta ett juridiskt ombud (advokat eller jurist) för rådgivning.  

Pröva din ersättning i Trafikskadenämnden

Om du drabbats av en personskada och inte är nöjd med ersättningen kan ärendet prövas av Trafikskadenämnden. Nämnden prövar inte själva beslutet utan enbart storleken på ersättningen.

Kontakta din skadehandläggare om du vill ta ärendet vidare till Trafikskadenämnden.

Försäkringsbolagets handläggning av parkeringsskada

Om du har anmält en parkeringsskada till ditt försäkringsbolag och är missnöjd med deras beslut kan du begära att de gör en ny bedömning. Kontakta försäkringsbolaget och berätta varför du inte är nöjd.

Om försäkringsbolaget inte ändrar sitt beslut kan du begära att vi ska göra en så kallad omprövning, det vill säga att vi gör en ny bedömning av ärendet. Kontakta i så fall försäkringsbolaget och säg att du vill ha ärendet omprövat av Trafikförsäkringsföreningen. Försäkringsbolaget skickar då alla handlingar till oss. Vi meddelar sedan vårt beslut både till dig och till försäkringsbolaget.  

Om du inte är nöjd med vår service

Om du inte är nöjd med vår service, kompetens, vårt bemötande eller liknande är vi tacksamma om du berättar för oss vad som inte fungerat som du förväntat dig. 

Kontakta oss

Till toppen
  • Frågor och svar
  • Anmäl skada
  • Betala till oss
  • About the MTPL insurance charge in other languages
  • Om oss
  • Jobba hos oss
  • Systemkrav
  • Visselblåsartjänst
  • Kontakta oss
  • Mina sidor

Trafikförsäkringsföreningen

Om cookies Behandling av personuppgifter
Startsida
Krav
    Skador
    • Vanligaste frågorna om skador
    • Anmäl skada
    • Parkeringsskada
    • Vilka skador handläggs av TFF?
    • Vänta inte för länge med att anmäla
    • Skada med utländskt fordon inblandat
    • Självrisk
    • Minskad ersättning i sakskador
    • Minskad ersättning i personskador
    • Trafikdödade renar
    • Om du inte är nöjd
    • Blanketter och informationsmaterial
    Om oss
      Mer innehåll
        För försäkringsbolag
          Ordlista
          English